Nette maailmalla Matkailua ja ajatuksia

Jukatanin niemimaa

Filed under: Väli-Amerikka — nette @ 00:11

Cancun – Tulum – Cobá – Valladolid – Isla Holbox

Joulukuussa 2015 lähdin toteuttamaan yhtä suurimmista unelmistani. Kiersin kuukauden Jukatanin niemimaalla miesystäväni kanssa. Lennoista maksoin noin 700e Supersaverin kautta.

Meksikon turvallisuudesta on ollut paljon puhetta. Jukatanin niemimaa on omasta kokemuksestani suhteellisen turvallinen paikka matkustaa, sillä se sijaitsee kaukana suurkaupunkien ja raja-alueiden  ongelmista, sekä väkivalta- ja huumerikollisuudesta.

Cancun

Lensimme Cancuniin ja olimme siellä vain muutaman päivän. Se on iso kaupunki jota oli mukava tutkia kävellen siellä tunteja. Ranta on keskustasta kaukana, ja sinne täytyy ottaa bussi tai taksi. Jatkoimme matkaa rannikkoa alas päin kohti Tulumia.

Tulum

Cancunista Tulumiin kuljimme bussilla noin 3h. Tulumin keskusta on noin tunnin kävelymatkan päässä rannasta. Majoituimme ensimmäiset päivät keskustassa. Vuokrasimme skootterin ja kiertelimme sillä ympäriinsä. Liikenne on omasta kokemuksesta melko turvallinen kaikkialla Jukatanilla. Rannalla majoitukset ovat huomattavasti kalliimpia kuin keskustassa. Halvin mitä löysimme maksoi muistaakseni noin 18e yöltä, ja se oli sellainen cabana-tyyppinen mökkerö.

Ranta on ihana, ja suosittelenkin kokeilemaan yöpymistä sekä keskustassa, että rannalla. Yöllä oli ihana mennä makoilemaan tyhjälle rannalle rantatuoleille, ja katsella hienoa tähtitaivasta ja pohtia syvällisiä.

Tulumissa on myös hienot vanhan mayakaupungin rauniot. Ne kannattaa käydä tsekkaamassa.

Cabana, missä yövyttiin muutama yö

Mayakaupungin raunioita

Cobá

Tulumista Cobáan ajaa bussilla alle tunnin. Cobássa on yksi Jukatanin parhaiten säilyneistä muinaisista mayakaupungin raunioista. Raunioalue on suuri ja keskellä viidakkoa.

Kun olimme bussissa saapumassa perille, näimme pienen järven ja ajattelimme, että olisi mukava mennä myöhemmin siihen rantaan hengailemaan. Bussi pysähtyi ja saimme rinkat, ja me lähdettiin kävelemään järven viertä pitkin suuntaan, missä meidän hostelli oli. Oltiin jo ihan fiiliksissä järvestä ja siitä kuvitteellisesta hetkestä, kun päästään rantaan illalla fiilistelemään maisemaa ja uittamaan varpaita vedessä. Sitten nähtiin laituri, ja laiturilla makoili tyytyväisenä jättimäinen krokotiili 😀 Naureskeltiin, että hyvä tajuta tarpeeksi etukäteen, että näissä trooppisissa vesissä olikin aina näitä paikallisia asukkaita. Ei olla Suomessa, missä voi korkeintaan hauki puraista varpaasta. Ei sitten menty järvelle 🙂

Pyramidi nimeltä ”La Iglesia”

Valladolid

Cobásta Valladolidiin matkattiin bussilla noin tunti. Valladolid on kaunis pieni kaupunki. Täällä tuli ehkä kaikista eniten esille joulun odotus ja kristinusko. Kaikkialla raikasi joululaulut ja joulukulkueita näki melkein joka päivä.

Valladolidissa on muutama ”cenote”. Eli suomeksi sanakirjan.org mukaan: ”osaksi veden täyttämä doliini erityisesti Keksi-Amerikassa” 🙂 Ne ovat kiehtovia! Kannattaa käydä tsekkaamassa, niitä on monia ympäri Jukatania. Näihin muinaisiin pyhiin kaivoihin on heitetty uhrilahjoja jumalille. Kaikenlaista esineistä ihmisiin. Pistää miettimään… Tiesittekö muuten, että Chicxulubin kraatteri sijaitsee Jukatanilla, eli siis sen asteroidin törmäys tapahtui täällä, mitä epäillään dinosaurusten juokkotuhon aiheuttajaksi 🙂 Kiehtovaa. (Se on kylläkin jo hautautunut, mutta silti)

Valladolid on myös lähellä kuuluisaa muinaista kaupunkia Chichen Itzaa. Sieltä on bussilla alle tunnin matka. Chichen Itza on jostain syystä ollut lapsuudesta asti yksi suurimpia unelmiani päästä näkemään. Oli sanoinkuvaamaton tunne maksaa sisäänpääsymaksu (yli 20e), ja lähteä kulkemaan tietä pitkin kohti tätä upeaa historiallista kohdetta. Kun se sitten oli näköetäisyydellä, olin pakahtua onnesta. Sen vinkin haluan antaa kaikille, että menkää unelmienne perässä, se on sen arvoista!

Muinaisiin mayalaisiin peleihin kuuluu tämä ”lantiopallo”-peli. Eli palloa isketään lantiolla noihin mitättömän kokoisiin maaleihin, mitkä ovat korkealla seinillä. Kuulostaa mahdottomalta, ottaen vielä huomioon senaikaisten ihmisten lyhytkasvuisuuden. Ja mitä tulee jumalille uhraukseen (mayat halusivat aina uhrata jotain jumalille), niin voittajajoukkueen kapteeni uhrattiin jumalille… Aika raakaa.

Kaunis Kukulcánin pyramidi, joka todellisuudessa toimi mayojen kalenterina

Isla Holbox

Meillä oli tänne suhteellisen vaikea pääsy. Ostimme bussiliput Valladolidista Chiquilaan, ja meidän piti matkan varrella (keskellä lähes autiota paikkaa) vaihtaa toiseen bussiin, joka ei sitten tuntien odottelun jälkeen tullut ollenkaan. Maksoimme kovan hinnan taksikuskille (joka onneksi sattui olemaan siellä), joka sitten vei meidät satamaan. Satamasta mentiin lautalla parikytminuuttia saarelle.

Saarella ei ole asvalttia ollenkaan! Kadut ovat valkoista hiekkaa, ja siellä kuljetaan golfkärryillä. Koko saarella ei ole kuin muutama auto. Se tekee paikasta todella tunnelmallisen ja rauhallisen. Meininki on leppoisaa, ja hiekkakaduilla on ihana kävellä ja katsella.

Majoituimme hieman syrjässä pääkaduilta bungalow-henkisessä hostellissa. Suunnittelemien parin päivän sijaan olimmekin loppujen lopuksi päälle viikon täällä. Yöt olivat edullisia, kunnes juuri matkamme lopulla alkoi sesonki, ja hinnat pomppasivat kaksi kertaa kalliimmiksi. Pitäjät olivat kuitenkin mukavia, ja antoivat meille viimeisen yön samalla hinnalla mitä ennen sesonkia.

Cozumel saarella emme käyneet, ja mielikuvani mukaan se on paljon isompi ja vilkkaampi kuin Holbox. Holbox sopii niille, ketkä rakastavat rauhaa ja lungia menoa! Täälläpäin voi muistaakseni bongailla valashaita snorklausretkillä kesäaikaan, kun ne kulkevat näitä vesireittejä.

Holboxilta lähdettiin lautalla takaisin mantereelle, ja bussi kuljetti suoraan Cancuniin, mistä lennettiin kotiin. Voin sydämestäni suositella Jukatania matkakohteeksi. Paikalliset ovat todella mukavia ja rentoja, ja englannilla pärjää melkenpä missä vaan. Toki on itselle helpompaa reissata, kun osaa espanjaa edes kohtalaisesti. Meksikolainen kulttuuri ja historia on mielenkiintoinen, ja RUOKA on todella hyvää. 🙂

Harvoihin paikkoihin, missä olen käynyt olisin valmis matkaamaan uudestaan, mutta Jukatan on yksi niistä, minne tekisin mielelläni uuden reissun (kunhan kaikki muut maailman paikat kolutaan ensin läpi 😉 ) Adiós!

Holboxilla on mahtavat rannat!