Nette maailmalla Matkailua ja ajatuksia

Kaunis Kroatian rannikko

Filed under: Eurooppa — nette @ 01:24

Split – Makarska – Dubrovnik – Hvar

Matkustimme kaksi viikkoa ystäväni kanssa Kroatian etelärannikolla huhtikuussa 2016. Sesonki siellä alkaa toukokuun lopulla, joten huhtikuun alussa siellä oli rauhallista ja majoitukset halvempia. Lennot bongasin Lentodiilit-sivuston kautta, ja maksoimme niistä noin 170e per henkilö (halpaa!). Lämmintäkin siellä jo silloin oli, kylmimmillään vähän alle 20°, ja lämpimillään jopa 28°

Split

Split oli rauhallinen, ja silti vilkas kaupunki. Olin positiivisesti yllättynyt, miten hyvin kaikki toimii Kroatiassa. Ihmiset ovat hyvin avuliaita ja mukavia. Ja Kroatian kieli on kaunis! Oli ihana vain istua ja kuunnella paikallisten puhuvan jotain, mistä en mitään ymmärtänyt. Vanha Diocletianuksen palatsin alue (maailmanperintökohde) on käymisen arvoinen. Kaunis ja siisti. Torniin, vankityrmiin ja muihin sisätiloihin täytyy maksaa sisäänpääsymaksu, mutta ne eivät maksaneet kuin pari euroa.

Diocletianuksen palatsi, käymisen arvoinen!

Splitin rannan kauppakatu on täynnä kivoja ravintoloita ja kahviloita. Hintatasokin on suhteellisen edullinen. Rantakatua länteenpäin voi kävellä isoille puistoalueille asti. Splitissä kannattaakin tehdä kävelyretkiä rantakatuja pitkin kumpaankin suuntaan. Maisemat ovat kauniita ja kahville tai jätskille on kiva pysähtyä katselemaan ohikulkevia ihmisiä.

Kävimme pienellä kierroksella Krkan kansallispuistossa katsomassa vesiputouksia. Kroatian luonto on todella kaunista, ja siellä kelpaa vaellella pidempiäkin reittejä.

Kroatiassa oli paljon lemmikkikoiria ja oli ihana huomata, miten paljon niistä välitettiin. Kulkukoiria ei näkynyt ollenkaan

Krkan kansallispuisto

Makarska

Ystäväni oli saanut vinkin pysähtyä päiväksi Makarskaan. Sinne on Splitistä alle 100km. Bussi maksoi alle 10e. Rannikon vuoristossa on hulppeat maisemat! Ihastuimme Makarskaan heti sinne päästyämme. Se oli hyvin rauhallinen ja uinuva kylä. Vuoret kohoavat heti kylän takana, mikä tekee paikasta hyvin kiehtovan ja mystisen oloisen. Jäimmekin hieman pidemmäksi aikaa, kuin alunperin suunnittelimme.

Makarska Riviera on monien mielestä kaunein paikka tällä seudulla.

Makarskassa on ihania rantoja, ja me kävimme Nugal Beachillä ja siinä ihan keskellä kylää olevalla. Olo oli kyllä kuin oltaisiin oltu jossain paratiisissa. Kesti hetken palautua takaisin maan pinnalle 🙂

Nugal beach on ihanan metsän läpi kulkevan kävelyreitin päässä

Makarska on yksi maailman kauneimmista paikoista, missä olen käynyt

Korkeat vuoret kohoavat kauniisti kylän takana

Dubrovnik

Dubrovnikin vanhaa kaupunkia ei ole turhaan ylistetty. Se on oikeasti upea. Siellä on kuvattu kohtauksia Game of thrones -sarjaan, ja uusimpiin Star wars -elokuviin. Guesthouse-pitäjämme osasi kertoa, että kuvauspäivinä melkein koko kaupunki peitettiin isolla kankaalla, ja kukaan ei saanut mennä sisälle. Ei edes asukkaat.

Kaikkialla myytiin Game of thrones -jutuilla varustettua matkamuistoa ja härpäkettä. Itse en ole katsonut sarjaa kertaakaan 😀

Majoitukset vanhan kaupungin muurien sisällä ovat tietysti kalliimpia, kuin muurien ulkopuolella. Meidän majatalo oli rinteellä, noin 10min kävelymatkan päässä vanhan kaupungin porteilta. Olisi varmaan ollut hieno tunne yöpyä tämän muinaisen kaupungin vanhoissa rakennuksissa, mutta sen korvasi näkymämme guesthousemme ikkunasta. Kaupunki ”viettää ylöspäin”, koska on rakennettu vuoren juurelle, joten mitä ylemmäksi kapuaa, sitä upeampi on näkymä vanhan kaupungin ylle.

Niin ja jos treenaaminen on päässyt unohtumaan, niin täällä sitä saa tehdä ihan hyötyliikuntana. Nousu on suhteellisen jyrkkää, ja portaita on joka paikassa 🙂

Kaupungin takana kohoavalle kukkulalle pääsee kävellen, sekä gondolihissillä. Me menimme hissillä ylös ja kävelimme alas. Näkymä on upea, suosittelen käymään siellä!

Pääsymaksu muurille kävelemään oli suhteellisen kallis, mutta arvoisensa

Kuva ei tee oikeutta näkymälle, se oli todellisuudessa lumoava

Hvar

Koska off-season aikaan ei Dubrovnikista (eikä Makarskasta) kulkenut laivoja saarille, niin otimme bussin suoraan Dubrovnikista Splitiin (n.5-6h). Splitistä mentiin lautalla pari tuntia Hvarille, ja olimme illalla perillä.

Saarella kuitenkin tuuli aika voimakkaasti, ja vaikka lämpötila oli päivisin jossain 20° tienoilla, oli aika kylmä. Teimme kävelyretkiä ympäri saarta, ja löysimme kivoja rantoja. Tuulensuojaisassa paikassa tarkeni hyvin ilman pitkähihaista. Kävelimme myös ylös linnoituksen raunioita ihastelemaan.

Hvar on kuuluisa vauhdikkaasta meiningistä (sesongin aikana), ja on suosittu etenkin nuorten matkaajien keskuudessa. Näin sesongin ulkopuolella se oli kuitenkin rauhallinen, eikä kadut tulvineet ihmismassasta.

Suosittelen Kroatiaa kaikille, ketkä nauttivat kauniista luonnosta ja hulppeista maisemista, sekä hyvästä ruoasta ja ihanista ihmisistä. Suosittelen myös matkustamaan off season -aikaan, koska majoitus tulee halvemmaksi ja kaikkialla on rauhallisempaa. 🙂 Kroatialla on erityinen paikka sydämessäni sen kauneuden ja ystävällisyyden vuoksi, ja tulen matkustamaan sinne joskus uudestaan!